Unity3d (2/?) – Game!

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Hello!

How are all of you doing? I’ve been dead silent again 😦 but I’ve got great news! During this past month we finished a game from the beginning to the end with a few coworkers. The one for the Globant Unity3D Game Development contest.

We were doing the game completely from scratch and all by our own, music and graphic assets are all made by members of the team. On my side, I worked mainly on programming (not much of a specialty, I worked all over the place 🙂 )

The idea came up from a Rubik’s Cube and the “endless runner” genre, and morphed heavily during its design phase to be what it is now. It’s a blend of endless runner and match-3 mainly for mobile (we developed it for Android but it should be playable on iOS too, it certainly works on PC also). The game design was a shared task among all of us during rapid burst of creativity at the office 😛

Its theme is a Disco floor in which you ‘dance’ (run) making matches on the floor lights to gain points and maintain your ‘coolness’. It also has enemies in the form of dogs, sailors and ballerinas. Alongside that you have different power-ups that multiply your score per match or cause the time to slow down. Its biggest “differentiation” is the beat mechanic in which the music and your actions are all synced to the beats and the music tempo slowly increase making the game harder each second.

As said, I worked on the programming side of the game, developing the Event System and the interaction with the Input Management as well as several of the movement mechanics. I had to also take the informal role of organizing the team and task, it sorta came through like that.

Finally I had to fight with the rest of the team regarding which cool things and effects we had to discard so that the game ran well on Android (we didn’t have time for a proper optimization stage, so we ended up simplifying the render path and eliminating almost all of the visual effects for the game).

Whenever the contest is over I’ll update the post with the result and some more media 🙂

In the mean time, here are the team members:

  • Pablo Costa – Unity3D expert, Game Programmer, Game Designer.
  • Gonzalo Lema – 3D Modeller, Texture Artist, Game Programmer, Game Designer.
  • Andrés Amor – Sound Engineer, Game Programmer, Game Designer.
  • Mariano González – Game Programmer, Game Designer.

Special thanks to Santiago Sanchez too, informal team member!

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¡Buenas!

¿Cómo van todos? Otra vez un silencio de muerte 😦 ¡pero tengo buenas noticias! Durante el transcurso del mes pasado (en tiempo libre) hicimos un juego de principio a fin con algunos compañeros de trabajo. El que era para el “Globant Unity3D Game Development contest”.

Lo estuvimos desarrollando desde cero y todo por nosotros, música y assets gráficos todos hechos por integrantes del equipo. De mi parte, trabajé más que nada programando (nada en especial, estuve metiendo mano en todos lados 🙂 )

La idea arrancó de un cubo de Rubik y el género “endless runner”, y se fue transformando durante la fase de diseño hasta lo que es ahora. Es una mezcla de “endless runner” y “match-3” para móviles (lo desarrollamos para Android pero debería ser jugable en iOS también, además seguro anda para PC). El diseño fue una tarea compartida entre todos, durante rápidas ráfagas de creatividad en la oficina 😛

El tema es una pista de baile donde ‘bailás’ (corrés) haciendo matches con las luces del piso para ganar puntos y mantener tu barra de “tipo cool”. Además tiene enemigos en forma de perros, marineros y bailarinas. Junto con eso tenés diferentes power-ups que sirven de multiplicadores de puntaje o enlentecedores de tiempo. El elemento más destacado del juego es la mecánica de tipo “metrónomo” donde la música y las acciones del personaje quedan sincronizados al compás, que se va haciendo cada vez más rápido a medida que pasa el tiempo (haciendo el juego más difícil).

Trabajé en la parte de programación, desarrollando el sistema de eventos, la interacción con el input de usuario y varias de las mecánicas de movimiento. También tomé el rol informal de organizar las tareas y el equipo, ponele que así se dió.

Finalmente me tuve que pelear con el resto en cuanto a cuáles cosas cool y efectos teníamos que descartar para que corriese bien en Android (como no tuvimos demasiado tiempo para una etapa de optimización, terminamos simplificando el render path y eliminando casi todos los efectos visuales del juego).

Cuando termine el concurso voy a actualizar el artículo con el resultado y algo más de media 🙂

Entre tiempo, acá están los participantes del equipo:

  • Pablo Costa – Unity3D expert, Game Programmer, Game Designer.
  • Gonzalo Lema – 3D Modeller, Texture Artist, Game Programmer, Game Designer.
  • Andrés Amor – Sound Engineer, Game Programmer, Game Designer.
  • Mariano González – Game Programmer, Game Designer.

Agradecimiento especial a Santiago Sanchez también, ¡miembro informal del equipo!
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